Sent i säng

I dag blev det sent i säng för A. Men vad gör det när han har haft så kul hos mormor och morfar. Blir lite annat när man är fler som kan leka med honom än när man är själv och samtidigt har lite att fixa med här hemma. 

Pratat i telefon nu på kvällen också. Spännande och lite läskigt. Möjligheter kan skapas, men mycket tid som krävs. Och kort varsel 
Allmänt | | Kommentera |

Kvällen

Massa bus fika och mat har det blivit. Vi väntade ut det versta snöovädret och jag hade tänkt åka hemmåt ungefär nu. Fast jag hade ju också trott att A skulle sova runt 17 snåret. Men nej. Han sover nu, på mamma. Så vi avvaktar. Inte mig emot. Jag och Leja har pulsat en sväng i snön och när vi kom hem sov A. 

Leja gosar med Malin

Alexander äter omelett för första gången. Han älskade det. Det var champinjoner och squash i
Allmänt | | Kommentera |

Från Lofsans blogg

Lofsan är dn av mina förebilder inom träning, hon är så himla grym tycker jag. Detta inlägg är så himla intressant. 

I dag skriver Lofsan: 

Jag jobbar bara med kvinnliga kunder, och jag älskar det. Jag är en tränare specialiserad på den kvinnliga kroppen och nej, den är inte likadan som mannens. Jag tycker att kvinnokroppen är helt fantastisk!
 
 För mina PT-kunder som har varit gravida är magens återhämtning efter förlossning ett vanligt tema att prata och fråga om. Det kan vara svårt att hålla i sär vad som är vad men jag ska i detta blogginlägg försöka reda ut vad som händer med magen efter förlossningen och hur vi kan hantera det, även om vi inte gillar allting. 
 
 1.) Magmusklerna blir uttänjda
 
 Både de inre och de yttre magmusklerna blir uttänjda och svårare att kontrollera. Uttänjda magmuskler kan ändå vara starka men ofta är det svårt att veta hur man ska aktivera dom och därmed träna dom på rätt sätt. Uttänjda magmuskler kan orka hålla magen platt på morgonen men efterhand som vi äter och dricker under dagen börjar magen puta. 
 
 Lösning: 
 
 Träna de inre och yttre magmusklerna var för sig och tillsammans. Var noggrann med tekniken så att du verkligen använder rätt muskler. 
 
 
 2.) Magmuskeldelning, så kallad diastas
 

 Senstråket rakt ner över magen skadas och magmusklerna går inte ihop mot mitten igen. Detta kan bero på att magen växer väldigt mycket, till exempel stor bebis på liten mamma, mycket fostervatten eller att man går upp mycket i fett eller vätska kring bålen. 
 
 Lösning: 
 
 Gör övningar för den inre magmuskulaturen och lär dig kontrollera diastasen i vardagen. En diastas är inte farlig i sig men kan orsaka obehag till exempel att man får ont i magen, ryggen och magen putar ut. Tjejer med bäckenproblem har ofta en diastas. En svår diastas går att operera men operationen gör bara så att magmusklerna sitter ihop, inte så att man automatiskt kan kontrollera magmusklerna sen. 
 
 3.) Bristningar i huden
 
 Man vet inte exakt varför vissa får mer bristningar än andra och det finns inget vetenskapligt sätt att förebygga det även om vissa krämer sägs göra det. Man vet att bristningar är genetiskt; om din mammas mage blev randig under graviditeten är det stor risk att din också blir det. 
 
 Lösning: 
 
 Bristningar bleks med tiden, sol på huden kan göra stor skillnad. Om bristningar ligger ytligt i huden kan man använda kemisk peeling för att bleka bristningarna men det tar flera behandlingar, kostar mycket och tar tid. 
 
 4.) Lös hud
 
 När magen dragit ihop sig efter förlossningen blir det ibland kvar överskottshud mitt på magen, nästan som en tom påse. Denna hud kan både vara obekväm i kläder, osmickrande och till bekymmer om det blir hudveck som irriteras av fukt. Hur väl huden drar ihop dig efter förlossningen hänger ihop med elasticiteten på huden. Åldern spelar roll och vilken typ av hud du har.
 
 Lösning:
 
 Lös hud drabbar i större utsträckning tjejer som går ner snabbt i vikt efter förlossningen och tjejer med liten mängd underhudsfett på kroppen. Om du störs av lös hud kan ett sätt att få bort det vara att lägga på dig mer fett på kroppen eller bygga mer muskler på magen som då fyller ut den lösa huden. Träning påverkar kroppens celldelning positivt och det finns teorier om att träning generellt är bra för hudens struktur och därmed skulle all typ av träning kunna minska skrynklorna i huden för att kroppen som helhet påverkas positivt. 
 
 5.) Ett veck eller valk efter snitt
 
 Oavsett om man gör ett planerat eller akut snitt finns alltid risken att ärret inte blir så bra som man hoppas. När man skär genom huden och fettet vid förlossningen är magen utspänd, när vävnaden sys ihop är magen fortfarande uttänjd och det är inte säkert att flikarna möts på bästa sätt när de sys ihop. Då kan det bli en valk eller ett veck precis nedanför eller ovanför snittet när det läker. 
 
 Lösning:
 
 Risken för att snittärret blir irriterat ökar om man ligger på mage efter förlossningen, om man tränar och svettas för tidigt eller lyfter för tungt. Om det är hud som skapar valken kring snittet är det ofta inte något som går att göra något åt, om man inte opererar igen men ofta är det fettvävnad som tryckts ihop en aning. Veck av fett brukar bli mindre med tiden och syns mindre om du bygger upp mer muskelmassa kring bålen. 
 
 Det kan verka så deppigt när man läser detta men kom ihåg att din kropp utfört något helt makalöst och fantastiskt, den har burit och fött ett barn. Självklart kan man känna sorg för att kroppen inte är och kommer aldrig bli sig lik igen men jag tror att det är viktigt att hålla i sär kropp från själ. Du är inte din kropp. Din kropp är ditt redskap i livet. Lägg inte värdering i huruvida du duger eller inte baserat utifrån din kropps utseende. Klumpa inte ihop din mages utseende till en enda negativ faktor; okej att du har lös hud, men magmusklerna sitter ihop, du kanske var tvungen att snittas, trots att du inte ville, men du slapp bristningar. Var tacksam för allt bra din kropp gör för dig. Sörj över det du känner att du har förlorat men gå också vidare i livet med de förutsättningar du har. Det du tror att alla andra ser på din kropp är det bara du som ser. Vi alla har fullt upp med att fokusera på oss själva och om det finns någon annan som tycker att din kropp ska bedömas och kommenteras är det en komplimang att denne är så intresserad av dig att denne måste öppna munnen. 
 
 Bara för att du inte är nöjd med din kropp behöver det inte betyda att kroppen är dålig. Och framförallt DU är inte dålig! Du behöver inte ge upp, du kan fortfarande kämpa. Det viktigaste är att du tar din kropp för vad den är och ser att den gör så gott den kan.
Allmänt | | Kommentera |
Upp