Rutiner

Märks att A börjat acceptera rutinen jag medvetet började med för några veckor sedan. När jag börjar tycka att det är dags att lägga oss klär jag av honom och byter blöja. Fixar även mig själv för natten. Sen får A en flaska ersättning ät olika hur mycket han äter beroende på hur länge sen det var han ammade och hur bra han har ätit under dagen. I början ville han även amma en liten stund efter flaskan. Men de senaste nätterna har han inte gjort det utan somnat med flaskan i mun.

I och med att han inte ammar det sista vi gör har jag kunnat lägga honom en bit i från mig så att vi inte somnar tätt bredvid varandra. Visst är det mysigt att somna så ibland men jag tycker att det är bra att han lär sig somna själv. Sen när han regelbundet sover längre perioder så är ju tanken att han ska sova i sin säng. Men när han vaknar några ggr under natten tycker jag att det är smidigast att ha honom i sängen.

Men kvällarna har blivit mycket lättare sen vi började mata med flaska då. Ibland får ha. Pumpad mjölk i stället för ersättning. Vi lägger oss han äter han somnar, fastän han var grinig innan.

Nu i kväll ammade han straxt innan 22. Sen blev han jätteledsen. Inget var bra... Så ca en halvtimme efteråt la jag honom i sängen och gav flaskan. Han behövde bara drygt 50 cl så somnade han.

Nu ska även jag knyta mig. Ville äta lite innan jag la mig.

Hur dags brukar ni lägga era små? Och brukar ni lägga er själva då?

| |
#1 - - Veronica:

Hej!
Har också en liten kille, 12 veckor på måndag. Vi har haft det lite kämpigt med kvällarna och nattningarna. Han har ofta blivit väldigt gnällig och grinig kring 18-19 tiden och ibland otröstlig. Tror att det varit magen som spökat, men också att han blivit övertrött. Vi har börjat vara noga med att han får sin vila under dagen och framförallt på eftermiddagen (17 tiden). I början ammade jag honom till sömns och la mig själv samtidigt (21.00-22.00 tiden) men då hade han varit grinig hela kvällen fram tills dess. Började sedan att amma honom till sömns tidigare (19.00-20.00) och därefter gå upp själv. Nu ammar jag i gungstolen samma tid och lägger honom sedan i sin säng när han somnat. Fungerar hittills ganska bra :)

Tack för en bra blogg! Började följa dig under mig graviditet, vi hade nästan samma bf (jag 25 mars) så det var kul att läsa :). Men vår lilla kille kom två veckor för tidigt :)

Svar: Tack för svaret. Har funderat på att börja lägga honom lite tidigare.
Linda

#2 - - Emilia:

Min lilla kille är två månader och våra kvällar avslutas olika varje gång. Nån gång mellan 20-21.30 får han flaska och läggs sen vaken i sin säng, stryker lite med fingret från pannan och ner över näsan och säger god natt några gånger och sitter sen bredvid tills han somnar... Sen vaknar han runt 6-7 och vill äta och då brukar jag lägga honom hos mig och amma och sen brukar han somna om till 8-9... Enda gången det brukar strula är när vi är borta, känns som han somnar lite oroligare då och då brukar han vakna till sen nån gång under natten... Dock sover han bara kortare stunder på dagen (om han inte åker bil eller rullas i vagnen...) Ingen idé att hålla min lilla vaken då gallskriker han sig till sömns (hemskt när inget man gör hjälper) därför tycker jag att det inte funkar att sätta en viss tid när han ska sova utan anpassar det efter när han visar att han är trött...

Svar: Tack för svaret. Har ni alltid lagt honom i sin säng? Min lilla ville ju äta varannan timme första månaden så det blev rätt snart att han sov med mig hela nätterna.
Linda

Upp